Wednesday, January 28

Terbabas



It happened so fast. I cant even remember it. Jantung berdegup dgn pantas. Me, for myself, tak pernah terfikir akan menghadapi this kind of things. Well.. it happened last night. Waktu tu otw pulang ke rumah. Mata pun da mcm kuyu. tgh naik bukit. nak conering ke bukit yg akan masuk ke dalam oakleaf park condo. i dont know what happen. ntah mcm mane tah, tgn leh tersangkut kat stering tu. PANIC!!.. KEDEGANG!! sedar sedar, kereta dah pn melepasi divider. Allahuakbar. Aku pn istighfar byk2. aku pun start fikir.. what must i do..? the first thing yg kluar dlm benak, call ayah.

Me : Assalamualaikum ayah.. err.. ayah.. man da terbabas yah.
Ayah : Hurm.. kat mane tu?
Me : ade kat bwh bukit ni.. yg nk nek bukit masuk ke oakleaf..
Ayah : Ok. Ayah dtg jap gi.

Car by car melepasi jalan. maluku x terkira sgt. Tp, nak wat cane. it happened. terduduk la aku kt tepi kereta menunggu ayah aku dtg. Aku amat berdoa agar dipermudahkan urusan. THEN, x disangka2, kereta kuning kancil slow je bwk kete. dorg berenti. Aku cuak r. Keluar la dua org laki remaja.

1 : Bang, nape ni bang? terbabas ker?
Aku : Aah [tersipu2]
2 : Hurm, kena angkat ni bang.
Aku : hurm, tu la pasal. Da call da ayah td, die otw.
1 : Cane leh terbabas ni bang?
Aku : ngantuk td..
1 : Owh, kat cni da byk da berlaku camni bang. ade yg siap terbalik kereta lg.
2 : xpe bang. kami tolong.

Bila sebut aje "kami tolong".. betapa syukurnya aku terasa. Mula la idea2 kluar.. keretaku yg tersangkut kat divider tu dimacam angkat sedikit sambil dipress accelerator agar tayar berpusing. dicuba dicuba dan dicuba. At last,  kereta berjaya di keluarkan dari tersangkut kat divider.

Aku : terima kasih byk2 bang. xtau saye nak watpe kalu bang xde.
1 : ala. xde ape la
2 : bese la tolong menolong ni. kalu kami tak tolong sape nak tolong kan.
Aku : hurm. ape-ape pun.. time kaseh byk bang.
1 + 2 : Ok.
Aku : Assalamualaikum bang
1 + 2 : Waalaikumussalam.

Kedatangan abg berdua itu sangat x disangka. Moga ALLAH membalas atas budi baik yang telah dilakukan. It happen after doa dipanjatkan. Allahuakbar..

{وقال ربكم ادعوني استجب لكم}
{إني قريب أجيب دعوة الداع إذا دعان}

Ia Benar. Percayalah.